Drogowe priorytety łączą radnych

Rada Gminy Oświęcim podczas sesji, która odbyła się 18 marca przyjęła dwie ważne rezolucje drogowe. W pierwszej z nich rajcy zaapelowali o przyspieszenie budowy sygnalizacji świetlnej ...

 

Rada Gminy Oświęcim podczas sesji, która odbyła się 18 marca przyjęła dwie ważne rezolucje drogowe. W pierwszej z nich rajcy zaapelowali o przyspieszenie budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK 44 z ul. Jezioro i ul. Porębską w Zaborzu. W drugiej rezolucji poparli działania zmierzające do budowy południowej obwodnicy Oświęcimia w wersji z mostem na Sole.

Poniżej treść rezolucji dotyczącej niebezpiecznego skrzyżowania w Zaborzu.

„Przeprowadzone przez GDDKiA analizy zasadności budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK 44 z ul. Jezioro i ul. Porębską w m. Zaborze wykazały zasadność budowy przedmiotowej sygnalizacji świetlnej.

Przedmiotowe zadanie znajduje się w planie zadań Programu Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych na 89. miejscu na łącznie 744 pozycje w tym planie. W związku z powyższym, istnieje mocne uzasadnienie dla realizacji powyższego zadania.

W roku bieżącym GDDKiA przystąpi do remontu DK 44 na terenie Miasta i Gminy Oświęcim, w tym do remontu w/w skrzyżowania. Zasadnym jest podjęcie działania do jednoczesnego wykonania w/w remontu wraz z przebudową tak niebezpiecznego skrzyżowania. Uzasadnieniem dla tego typu działania jest fakt, iż przy budowie sygnalizacji świetlnej konieczne będzie wykonanie lewoskrętów, czyli poszerzenie pasa jezdni.

W przypadku remontu DK 44 z wyłączeniem poszerzenia pasa jezdnego na skrzyżowaniu z ul. Jezioro i Porębską w Zaborzu będzie zachodziła konieczność wykonania tych prac w momencie przystąpienia do budowy sygnalizacji świetlnej, co będzie generowało dodatkowe koszty, jak również będzie kolidowało z zachowaniem okresu gwarancji.

Droga krajowa nr 44 stanowi ważny szlak komunikacyjny dla miast zlokalizowanych w zachodniej Małopolsce, gdyż umożliwia ich połączenie z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. Powyższe potwierdza panujące natężenie ruchu, które na przedmiotowym odcinku drogi wynosi 10 258 pojazdów na dobę. Duże natężenie ruchu stwarza uciążliwości dla mieszkańców Gminy Oświęcim i Miasta Oświęcim, którzy kilka razy dziennie w drodze do pracy, szkoły lub w celach prywatnych muszą pokonać trasę przecinającą DK 44.

Istniejący problem jest szczególnie widoczny na przedmiotowym skrzyżowaniu. Brak podjęcia natychmiastowych działań zwiększa ryzyko wystąpienia kolejnych zdarzeń drogowych, w których na niebezpieczeństwo narażone jest zdrowie i życie ludzkie”.


Radni zobowiązali wójta Gminy Oświęcim do przekazania powyższej rezolucji do Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Infrastruktury, Parlamentarzystów z Województwa Małopolskiego, Wojewody Małopolskiego, Marszałka Małopolski, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu, Prezydenta Miasta Oświęcim, Starosty Oświęcimskiego.

***
Radni przyjęli ponadto rezolucję w sprawie sprzeciwu wobec negatywnej oceny ICOMOS (Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków) dotyczącej budowy obwodnicy Oświęcimia wraz z przeprawą mostową na rzece Sole.

Oto treść tej rezolucji.

„Rada Gminy Oświęcim wyraża zdecydowany sprzeciw wobec negatywnego stanowiska w sprawie budowy południowej obwodnicy Oświęcimia do drogi S-1 łącznie z budową przeprawy mostowej na rzece Soła w ciągu tej obwodnicy, zawartej w ocenie ICOMOS (Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków) skierowanej do Prezydenta Miasta Oświęcim pismem Narodowego Instytutu Dziedzictwa znak NID-RWS/364/52/15/BF z dnia 16 stycznia 2015 r.


Rada Gminy Oświęcim wnioskuje o jak najszybsze podjęcie działań zmierzających do budowy drogi ekspresowej S-1 wraz z południową obwodnicą Oświęcimia w pełnym wymiarze, tj. łącznie z budową przeprawy mostowej na rzece Soła oraz wykonaniem połączeń z drogami wojewódzkimi nr 933, 948 oraz drogą krajową nr 44 (w kierunku Krakowa) i północną obwodnicą Oświęcimia.

Zakończenie budowy południowej obwodnicy Oświęcimia na połączeniu z drogą wojewódzką nr 933 wpłynie na zwiększenie natężenia ruchu pojazdów na drogach prowadzących w kierunku planowanej obwodnicy.

Zwiększenie natężenia ruchu pojazdów na drogach zlokalizowanych na terenie Miasta Oświęcim będzie miało katastrofalne skutki dla ruchu komunikacyjnego, które wpłyną negatywnie również na drożność komunikacyjną Gminy Oświęcim, z uwagi na jej lokalizację wokół terenów miejskich.

Rada Gminy Oświęcim deklaruje daleko idące wsparcie dla działań zmierzających do budowy drogi S-1 wraz z południową obwodnicą Oświęcimia, która zapewni drożność komunikacyjną Miasta i Gminy Oświęcim, poprawę warunków połączenia komunikacyjnego ze Śląskiem oraz zapewni odpowiedni dojazd dla 1,5 mln osób odwiedzających corocznie Miejsce Pamięci”.




GALERIA