Dnia 17 czerwca 2017 r. weszły w życie nowe przepisy związane z usuwaniem drzew i krzewów, wprowadzone na mocy ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r. poz. 1074). Najważniejsze zmiany dotyczą właścicieli prywatnych posesji, którzy będą mogli wyciąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, pod warunkiem zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew do Wójta Gminy Oświęcim a ten nie wniesie sprzeciwu.
Ponadto do dnia 17 lipca 2017 r. zostanie wydane nowe rozporządzenie w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Zmieni się więc zarówno wysokość opłat jak i kar, których wielkość stanowi krotność opłat za usunięcie drzew i krzewów.
Główne zmiany w przepisach dotyczących wycinki drzew i krzewów obowiązujące od dnia 17 czerwca 2017 r.
- Usunięcie drzew w pasie drogowym podlega uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska;
- Osoby fizyczne, będące właścicielami nieruchomości, z której będzie/będą usuwane drzewo/drzewa, dokonują zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew do Wójta Gminy Oświęcim, dla drzewa/drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- Jeśli po wycięciu drzewa/drzew na podstawie zgłoszenia, w ciągu 5 lat, zostanie złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, a budowa ta będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo/drzewa, właściciel nieruchomości poniesie opłatę za usunięcie drzewa/drzew.
Poniżej odnośnik do formularza zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew:
https://bip.malopolska.pl/ugoswiecim,a,1333023,zgloszenie-zamiaru-usuniecia-drzewadrzew.html